Bewust stoppen met oordelen schept ruimte in je hoofd.
Oordelen, we doen het allemaal. Constant gaan er oordelen door ons hoofd en plakken we etiketjes op mensen en situaties. We stoppen ze in hokjes en hebben een mening. Soms bewust, maar meestal onbewust en aangeleerd door opvoeding of omgeving.

Wat is een oordeel eigenlijk?

Feitelijk is een oordeel je mening over iets, een situatie of hoe iemand is of handelt. Natuurlijk vinden we zelf onze eigen oordelen logisch en redelijk. En wat te denken van de neiging jezelf te vergelijken met iemand anders? Ik ben beter, zij is slimmer, hij is leuker. Wat eigenlijk dus ook een oordeel is over jezelf.
Om nog maar te zwijgen van een diep gevoeld veroordelend zinnetje dat velen van ons kennen:
´ik ben niet goed genoeg´, ´wie denk ik wel niet te zijn´.

Wanneer je oordeelt plak je er in feite een kwalificatie op zoals ´goed´ of ´fout´, mooi of lelijk, veel of weinig, traag of snel etc., met direct effect op je gemoedstoestand.
Je hoofd neemt namelijk aan dat het is zoals jij denkt!

Onrust van je innerlijke dialoog overwinnen

Oordelen brengt veel onrust teweeg, verdeeldheid en intern gebabbel in ons hoofd. Maar helaas … je kunt niet zelf bepalen hoe je spontane gedachten zijn over omstandigheden, dus wat je direct denkt en voelt. Maar je hebt wel min of meer zeggenschap over hoe je dáár weer op reageert. Dus wat doe je met die primaire reacties. Laat je ze lopen, of bijt je jezelf erin vast? Glimlach je erom, of zet je jezelf gevangen? Durf jij je oordelen los te laten?

Door niet te oordelen schep je ruimte in je geest. Het mooie is: als er een zekere alertheid ontstaat op dat gebied, leer je als het ware je oordelende en vaak herhalende manier van denken steeds eerder te herkennen. In een splitsecond breng je je beperkende herhalende denken naar het niveau van bewustzijn. Je wordt de denker van je gedachte en daarin heb je de keuze om die oordelende gedachte (voor nu of voor een stukje) los te laten. Op het moment dat je dat doet, vermindert de stress(gevoelens) in je lichaam.
Je bewustzijn doet dus het eigenlijke werk.

Nog een stapje verder …

Hoe meer je dit ervaart, hoe dichter je in de buurt komt bij je diepste kern. Je ervaart zowel lijfelijk als psychologisch wat loslaten van je oordelen met je doet. Er komt ruimte vrij om die energie te besteden aan wat er werkelijk voor je doet. En …. Laat me raden …. Is dat niet wat je zo graag wilde?

Kom, verken het de komende weken eens voor jezelf en ervaar wat het met je doet.
Misschien helpen de volgende stappen daarbij:

  • Reserveer elke dag 10 minuten tijd om stil te zijn of te mediteren.
  • Breng elke dag met aandacht wat tijd door in de natuur
  • Vel vandaag twee uur lang over niets dat gebeurt een oordeel. Geen oordeel over jouzelf, niet over een ander, niet over een situatie.

Door te oefenen met waarnemen zonder oordeel, leer je steeds beter de dingen te accepteren zoals ze zijn waardoor er meer innerlijke rust en kalmte ontstaat.
En wat doen zelfverzekerde mensen?

Tijdens een Adempauze bijeenkomst over oordelen vroeg een van de deelnemers zich af of mensen die zelfverzekerd zijn, minder oordelend zijn. Volgens mij is dat nog maar de vraag. Het zou kunnen, maar dat hoeft niet.

Mensen die zelfverzekerd zijn van binnenuit en hebben respect voor de ander, varen hun eigen koers en ´hechten´ zich minder aan oordelen van anderen en verstaan de kunst hun eigen oordeel op te schorten. Dat schept ruimte in een relatie en geeft je tegelijkertijd een gevoel van verbondenheid.

Maar mensen die zich zelfverzekerd voelen wat alleen te maken heeft met hun status of macht, zullen juist meer oordelen en kwalificeren in goed/fout, interessant/niet interessant, veel/weinig, beter/zwakker. Dat kan je juist meer een beklemmend gevoel geven en afstand scheppen.

Wanneer je met zelfverzekerde mensen te maken hebt, let er maar eens op. Of misschien ben je zelf wel zelfverzekerd. Waartoe reken jij jezelf? En waar zou jij meer op kunnen letten?