Ik woon in het centrum van het dorp. Toen ik vrijdagmiddag uit het raam keek en maar twee mensen stevig doorstappend zag lopen in een anders zo gezellig-drukke winkelstraat op vrijdag, overviel mij een triest gevoel. En gingen mijn gedachten met me aan de haal…

Wanneer zou ik mijn vrijwilligerswerk in de winkel van Terre des Hommes weer op kunnen pakken? …Hoe lang zou het duren voor mensen weer gezellig op een terrasje kunnen zitten? …Wanneer zou ik voor het eerst mijn vriendin kunnen bezoeken, die net opgenomen is een verpleeghuis?  …Moet ik nu wel of niet met die klacht naar mijn huisarts?

Negatieve gedachten-stromen

Het kan haast niet anders dan dat je in deze periode van Corona-crisis soms overmand wordt door angstige, droevige of negatieve gedachten. En daar is helemaal niets mis mee.

Waar het om gaat is dat je niet samen valt met je negatieve gedachten. Je mag wel die negatieve gedachten hebben, maar laten die negatieve gedachten niet met je aan de haal gaan. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht, waardoor je het voor jezelf extra moeilijk maakt.
Maar hoe kom je nu uit die negatieve gedachtestroom?

Groei en bloei

Alles waar je aandacht aan schenkt groeit. Dat betreft niet alleen planten, maar ook je eigen gedachten. Stel dat je je negatieve en angstige gedachten steeds aandacht geeft, wat denk je dat er gebeurd? Juist …..  nog meer negatieve gedachten.

Begrijp me goed … dat je die negatieve gedachten hebt is begrijpelijk. Ga jezelf daarop dan ook niet veroordelen. Maar als het je lukt je bewust te worden, dat je je negatieve gedachten en gevoelens aan het voeden bent, kun je ook besluiten om je gedachten om te buigen naar wat ik noem ´meer helpende gedachtes´. Wanneer je deze gedachten bewust aandacht geeft, zal je zien dat je steeds meer ´helpende gedachten´ krijgt.

Je aandacht verleggen

Hoe kun je nu ´snel´ die switch maken? Niet door te denken ik moet positief denken, want dat geeft weer meer stress. Maar wel door je aandacht te verleggen.
Wat bij veel mensen helpt is je aandacht te verleggen naar:

  • Waar kun je nu, vandaag, op dit moment (nog wel) dankbaar voor zijn?
    Vaak gaat het dan om hele simpele dingen of om gevoelens van verbondenheid met anderen. De zon die schijnt, dat ene telefoontje, dat je kinderen gezond zijn, ….
  • Het weer in herinnering roepen van dierbare momenten uit je leven waar je blij van wordt.
    Dat kan een succesverhaal zijn, maar vaker gaat het om ´iets kleiners´ maar dat voor jou heel waardevol is. Van die momenten waarop alles klopte.
  • Wie of met wat zou jij kunnen helpen?
    Je kunt bijvoorbeeld een onverwacht kaartje naar iemand sturen met woorden wat iemand voor je betekent (gevoel). Of je kan iemand materieel steunen die het nu financieel moeilijk heeft. (delen). Je kan iemand helpen met z´n laptop etc. (praktisch).

Wat je dan eigenlijk doet met je mind is je aandacht verleggen.
Net als wanneer je dat doet bij een kind dat verdrietig of angstig is. Verdriet en angst mogen er zijn, maar je probeert de gedachten van het kind op iets anders te vestigen.
En dat is, wat je met je eigen mind ook kan doen.

Verandert daarmee de crisissituatie rondom corona? Nee.
Maar kun je daarmee meer grip krijgen op je eigen gedachten en gemoedsrust? Ja!
Ga je het uitproberen? Echt een keer doen en je zult zien … het smaakt naar meer.

Hier vind je een filmpje van ca. 15 minuten met een Adempauze meditatie met als thema ´Loslaten negatieve gedachten´. En mocht je naar deze video hebben gekeken dan heb ik nog een laatste tip voor je:  thuis 10 minuten onder de douche staan en je voorstellen dat je al je negatieve gedachten door het afvoerputje laat wegstromen helpt ook.