Wat is meditatie eigenlijk?
Een van mijn leraren legde het eens zo eenvoudig uit:
                Wanneer je bidt, dan vraag je of praat je.
                Wanneer je mediteert, dan luister en ontvang je.


Moment van aandacht

Meditatie kun je beschouwen als ´een moment bij jezelf zitten´. Alles waar je druk mee in de weer bent, problemen of vraagstukken waar je diep over aan het nadenken bent, kwesties waarover je loopt te piekeren….. je laat ze even voor wat ze zijn. Je richt je aandacht voor even niet op je drukte,  je problemen of vragen, maar op jou als mens.
Je verkleint je buitenwereld en vergroot je binnenwereld.

Niet hechten aan gedachten
Wil dat dan zeggen dat je nergens meer aan denkt?
Nee zeker niet. Dat is ook vaak een grote vergissing dat mensen denken dat je dan geen gedachten meer mag hebben.
Je gedachten blijven door je hoofd komen en gaan. De clou is dat je je niet hecht aan een gedachte. Als je een gedachte hebt, en weer een volgende en weer een, laat je deze steeds weer los.
Je leert je gedachten te zien als gedachten, niets meer en niets minder.

Concentratie
Slapen is rust zonder concentratie. Meditatie is rust mét concentratie.
Het wonderlijke is dat we wetenschappelijk nog steeds niet precies weten waarom we slapen en wat de effecten zijn van meditatie. Het lijkt er in ieder geval op dat slapen je helpt om indrukken te verwerken en meditatie om meer helderheid te brengen in je geest.
In deze tijd met veel stress en veel impulsen uit de buitenwereld heb je volgens mij beide nodig. De een voor ´s nachts, de ander voor je wakkere tijd.
Je lichaam en geest krijgen zo de kans om zich van de stress die je hebt opgedaan ´te reinigen´.

Bewustwording
Door bewust overdag meditatiemomenten of adempauzes met jezelf in te lassen,  word je je bewust van je lichaam, je gevoelens en gedachten, zonder een automatische reactie.
Hierdoor leer je je jezelf waar te nemen en ben je je eigen toeschouwer. Je gedachten, gevoelens of fysieke gewaarwording nemen op zo´n moment geen bezit van je.  
Je ervaart wat bewustwording en bewustzijn voor een effect kan hebben op je bewust handelen.

Ritme, Routine en Ritueel
Meditatie is gebaat bij een vast ritme. Beter elke dag 10 minuten mediteren, dan een keer per week een uur. Je hele systeem gaat er naar verlangen en je glipt steeds makkelijker de stilte in.
Het is fijn om een vast plekje te hebben om te mediteren en waar je helemaal jezelf kan zijn. En … ontdek een ritueel dat bij jou past. Ben je iemand van een kaarsje branden?  Of lees je liever een mooi gedicht voor je aan je meditatie begint? Of doet een ontspannend muziekje wonderen voor je? Organiseer vooral  je eigen ritueel.
Maak meditatie tot een ´heilig moment´ voor jezelf.

Adem = Leven
Ga op zoek naar een meditatievorm die bij jou past. Ga er over lezen, speur rond op YouTube of ga een meditatie of mindfulness training volgen. Maar wacht niet tot je die gevonden hebt, maar begin!
Want het belangrijkste wat je altijd bij je hebt, is je ademhaling.

Neem regelmatig een moment om drie minuten alleen maar met je gedachten je ademhaling te volgen. Je hoeft je ademhaling alleen maar te volgen. Door bewust je ademhaling te volgen, wordt je ademhaling ook dieper. Wanneer je dit een paar keer zou doen op een dag, is dit een verADEMing voor je ziel.
En …. dit kan overal: tijdens het strijken, een vergadering op je werk, het toilet.
Bewuster adem halen betekent bewuster je leven leven.

En nu ...
Wat weerhoud je om het uit te proberen? Doe het gewoon om te ervaren wat meditatie voor je doet en zoek je eigen weg.

Om je helpen focussen op de juiste aandacht organiseer ik maandelijks Adempauze bijeenkomsten. Een moment van reflectie om op je eigen pad te blijven en meer innerlijke rust te ervaren.